Skrajnia pojazdu szynowego stanowi obrys, poza który nie mogą wystawać elementy taboru. W przeciwnym przypadku nie byłby możliwy przejazd tych pojazdów gdyż zaczepiłyby budowlę, wewnątrz której poruszają się. Skrajnia taboru znajduje się wewnątrz skrajni budowli. Istnieją zbiory przepisów, w
tym zasady obliczeń, które umożliwiają określenie zewnętrznych wymiarów pojazdów oraz przestrzeni przeznaczonej do wyłącznego poruszania się tego taboru.

Wielkość tunelu i wymiary trasy na estakadzie, fachowo zwane skrajnią, muszą zapewnić zmieszczenie się pantografu tramwaju i trzeciej szyny zarazem. Wymiary pudła tramwaju są mniejsze niż metra, gdyż
przewozi on mniej pasażerów. Pudło metra jest szersze a pociąg dłuższy. Gdyby wybudowano skrajnię tylko dla tramwaju to nie mielibyśmy premetra lecz tramwaj w tunelu i na estakadzie.

Popularne