Interpelacja nr 4529
do ministra infrastruktury
w sprawie wsparcia finansowego budowy metra w Krakowie
Zgłaszający: Rafał Komarewicz
Data wpływu: 29-08-2024
Szanowny Panie Premierze, na początku roku podczas wizyty w Krakowie poinformował Pan, że Rada Ministrów zapewni wsparcie finansowe państwa dla przedsięwzięcia budowy metra w Krakowie. Zapewnienie Pana Premiera w tej kwestii jest bardzo ważnym sygnałem dla mieszkańców. Drugie największe miasto w Polsce, nieustannie się rozwijające, zasługuje na sprawny transport publiczny w tej postaci. W dniu 28 sierpnia 2024 r. odbyła się VIII sesja Rady Miasta Krakowa, na której pan prezydent Aleksander Miszalski oraz zastępca prezydenta pan Stanisław Mazur przedstawili wstępne założenia i harmonogram działań zmierzających do budowy metra. Zgodnie z harmonogramem do końca 2025 roku mają zostać wyłonieni wykonawcy, z którymi zostaną podpisane umowy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji realizacyjnych. Koszt pierwszego etapu inwestycji, a więc tzw. centralnego odcinka, ma kosztować 13,5 miliarda złotych. Jako były przewodniczący Rady Miasta Krakowa wielokrotnie doświadczałem oporu ze strony ówczesnego rządu w kwestii wspierania rozwoju naszego miasta, dlatego tak bardzo cieszy mnie, że obecny rząd podejmuje działania na rzecz wspierania samorządów lokalnych w stopniu znacznie wyższym niż miało to miejsce w latach poprzednich.
Mając to na uwadze, zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:
W jakiej wysokości zostały zabezpieczone środki na wsparcie inwestycji budowy metra w Krakowie w projekcie ustawy budżetowej na 2025 rok?
Czy planuje się przeznaczyć środki na budowę metra w Krakowie na kolejne lata budżetowe, poza 2025 rokiem?
Z wyrazami szacunku
Rafał Komarewicz
Znak pisma: DST-4.054.3.2024 Warszawa, 24 września 2024
Pan Szymon Hołownia Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku, w nawiązaniu do interpelacji nr 4529 z dnia 5 września 2024 r. Posła na Sejm RP Pana Rafała Komarewicza skierowanej do Pana Premiera Donalda Tuska w sprawie wsparcia finansowego budowy metra w Krakowie, na podstawie upoważnienia przekazanego pismem Pana Ministra Macieja Berka, sygnatura pisma DSP.INT.4610.1108.2024 z dnia 5 września br., poniżej przekazuję odpowiedź opracowaną na podstawie informacji posiadanych przez Ministra Infrastruktury, a także materiałów przekazanych przez Ministra Finansów.
Na wstępie podkreślić należy, że dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST) ze środków krajowych budżetu państwa odbywa się na wniosek właściwego dysponenta części budżetowej, w omawianym przypadku Wojewody Małopolskiego. Dysponent części budżetowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wsparcie finansowe na realizację przedmiotowego zadania. Minister Finansów nie ma prawnych możliwości bezpośredniego przekazania środków poszczególnym podmiotom (w tym JST). Dysponent części budżetowej właściwy jest do wstępnego rozpatrzenia wniosku w kontekście uzasadnienia zgłoszonego zapotrzebowania na środki budżetowe, jak również pod względem spełnienia wymogów formalnoprawnych w zakresie możliwości dofinansowania danego przedsięwzięcia i jego montażu finansowego (w tym możliwych alternatywnych źródeł finansowania oraz zapewnienia przez JST wymaganego wkładu własnego).
Odpowiadając na pytania wyszczególnione w przedmiotowej interpelacji: 1. W jakiej wysokości zostały zabezpieczone środki na wsparcie inwestycji budowy metra w Krakowie w projekcie Ustawy budżetowej na 2025 rok? 2. Czy planuje się przeznaczyć środki na budowę metra w Krakowie na kolejne lata budżetowe, poza 2025 rokiem? informuję, że dotychczas Wojewoda Małopolski nie wystąpił do Ministra Finansów o środki na budowę metra w Krakowie. Ponadto, instrumenty finansowe skierowane do JST, takie jak: 1. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, 2. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Infolinia: +48 22 630 10 00 kancelaria@mi.gov.pl www.gov.pl/web/infrastruktura Ministerstwo Infrastruktury ul. Chałubińskiego 4/6 00-928 Warszawa 3. Fundusz Kolejowy (na zadania samorządów województw z zakresu zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich), 4. rezerwa subwencji ogólnej (utworzona w budżecie państwa zgodnie z przepisami art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego), 5. przedsięwzięcia infrastrukturalne na ternie m.in. Miasta Krakowa (na podstawie ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku), nie przewidują finansowania omawianej inwestycji.
Z poważaniem, Dokument podpisany elektronicznie przez: z upoważnienia Ministra Infrastruktury Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu
Do wiadomości: 1. 2. Pan Maciej Berek, Minister – Członek Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Pan Andrzej Domański, Minister Finansów 2




