Transportowy komfort
Mniejsze korki
Korki od lat są zmorą Krakowa. Zmniejszyć je może tylko usprawnienie komunikacji miejskiej – mieszkańcy przesiądą się do niej wyłącznie wtedy, jeśli stanie się atrakcyjną alternatywą dla własnego auta. Aby tak się stało, musi być wygodna, niezawodna, szybka i dostępna dla wszystkich. Osiągniemy to, budując metro i nowe linie tramwajowe, a także uruchamiając linie autobusowe do białych plam transportowych.
Metro
Problemy krakowskiej komunikacji tramwajowej rozwiąże metro: wagony pojadą szybciej, z prędkością do 70-80 km/h i bezkolizyjnie. Metro będzie obsługiwane przez dłuższe, pojemne składy, a dzięki pracy pod ziemią – odporne na warunki atmosferyczne, a więc bardziej niezawodne. Zrezygnujemy z poprowadzenia nie-których odcinków na estakadzie, bo to generowałoby hałas i wibracje oraz trwale zniszczyło krajobraz. Poprawimy też lokalizację przystanków, w tym konieczne zapewnienie przystanku przy Teatrze Bagatela. Pierwsza linia metra będzie prowadzić z Nowej Huty przez Bieńczyce, centrum, Miasteczko Studenckie do Bronowic.
Równocześnie zaczniemy konsultacje z mieszkańcami w sprawie drugiej odnogi: z Alej Trzech Wieszczów przez Kapelankę do Ruczaju i Klinów. Na sfinansowanie budowy metra będziemy zabiegać o fundusze zewnętrzne – rządowe i unijne.
Wielki program rozbudowy sieci tramwajowej
Tramwaj zapewnia częste i wygodne połączenie, które omija korki. Niestety wciąż wiele krakowskich osiedli nie ma dostępu do tego środka transportu. Dlatego naszym priorytetem jest zintensyfikowanie i przyspieszenie programu budowy nowych torowisk tak, by zapewnić jak największej liczbie mieszkańców dostęp do komunikacji szynowej.
W ciągu pięciu lat chcemy wybudować trasy tramwajowe do Azorów i Chełmońskiego, do Złocienia, do Rżąki oraz do nowego przystanku kolejowego SKA przy os. Piastów. Przyspieszymy prace projektowe nad kolejnymi trasami: na Kliny i do przystanku kolejowego w Opatkowicach, wzdłuż ul. Lema oraz do Walcowni i węzła w Luboczy – tak, aby w ciągu 5 lat rozpocząć budowę. Zmienimy podejście do projektowania infrastruktury tak, by nowe torowiska były budowane w sposób przyjazny dla mieszkańców: z dużą ilością zieleni, bez morza ekranów akustycznych i z zastosowaniem technologii eliminującej hałas.
Autobusy do białych plam transportowych
Bochenka, Starego Dębu, Tetmajera, Galicyjska, Stelmachów – to tylko początek listy rejonów Krakowa, których mieszkańcy nie mają dostępu do komunikacji miejskiej i są skazani na długie wędrówki do najbliższych przystanków. Dlatego uruchomi-my połączenia autobusowe do białych plam transportowych, oferując alternatywę w przemieszczaniu się po Krakowie i poprawiając komfort podróżowania. Chcemy też skonsultować z mieszkańcami trasy nowych połączeń do Żabińca, do strefy ekonomicznej w Czyżynach, na Ciesielskiego czy na ciągu ulic Zakliki z Mydlnik – Podłużna.
Zmiany w biletach, ale żadnych podwyżek
W ciągu ostatnich 5 lat Jacek Majchrowski przeforsował trzy podwyżki cen biletów MPK – a przecież żeby komunikacja miejska była dobrą alternatywą dla własnego auta, nie może być droga. Deklarujemy, że w nadchodzącej kadencji, która potrwa do 2029 roku, nie będzie podwyżek cen biletów MPK. Przywrócimy za to studencki bilet semestralny. Wprowadzimy także jednorazowy bilet, którego cena będzie uzależniona od przejechanego dystansu – dość płacenia za stanie w korkach. Wprowadzenie w 2023 roku biletu metropolitalnego oznaczało ukryte podwyżki dla tych mieszkańców, którzy na co dzień dojeżdżają poza miasto. Będziemy dążyć do odtworzenia tańszego biletu miesięcznego mieszkańca na strefy 1+2.
Chodnik przy drodze to nie kaprys, lecz podstawowa potrzeba komunikacyjna, zapewniająca bezpieczeństwo pieszych, w szczególności dzieci. Niestety wciąż na wielu krakowskich ulicach, mimo apeli mieszkańców, brakuje podstawowej infrastruktury pieszej. Ten problem występuje np. w Tyńcu, Bieżanowie czy peryferyjnych częściach Nowej Huty. Dlatego uruchomimy lokalny program budowy chodników z prawdziwego zdarzenia, zapewniając powszechny dostęp do bezpiecznych i wygodnych chodników.
Parkingi P&R
Do Krakowa wjeżdża codziennie około 250 tys. samochodów. Zmniejszenie tej liczby to jedno z największych wyzwań, którego realizacja zmniejszy korki oraz zanieczyszczenie powietrza w Krakowie. Żeby to było możliwe, kluczowe jest wybudowanie na terenie aglomeracji dużych parkingów przy stacjach kolejowych oraz przy węzłach przesiadkowych, z których skorzystają osoby codziennie dojeżdżające do pracy lub szkoły w Krakowie. Jednym z priorytetów naszej współpracy w ramach Metropolii Krakowskiej będzie nacisk na budowę takich parkingów, a także systematyczne zwiększanie częstotliwości Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Program budowy chodników z prawdziwego zdarzenia
Dość niszczenia zawieszenia, dość wstrząsów w czasie jazdy! W peryferyjnych częściach Krakowa (ale nie tylko) wciąż jest mnóstwo lokalnych dróg, które na remonty czekają nawet kilkadziesiąt lat, jak np. ul. Wysockiego. Doprowadzimy do kompleksowego przeglądu lokalnych dróg i ich modernizacji. Przygotujemy również aplikację, dzięki której w łatwy i szybki sposób będzie można zgłaszać ubytki w drogach. W ten sposób służby miejskie będą mogły sprawnie reagować na zgłoszone problemy, a mieszkańcy szybciej doczekają się poprawy stanu krakowskich ulic.
Remonty lokalnych dróg oraz aplikacja „Naprawa na telefon”
Będziemy kontynuować proces wymiany taboru, tak by w ciągu trzech lat wszystkie krakowskie tramwaje posiadały niską podłogę. Wcześniej, bo jeszcze w tym roku, wprowadzimy w pełni niskopodłogowe weekendy, dzięki czemu na liniach 21 czy 52 w soboty i święta też będą pojawiać się wyłącznie nowoczesne wagony. Wdrożymy rozwiązania, które poprawią sprawność i punktualność komunikacji miejskiej, m.in. przebudowując lokalne punkty spowalniające, np. na ul. Nowohuckiej. Przetestujemy rozwiązania wypróbowane w innych miastach, np. nowoczesny typ rozjazdów tramwajowych, przyspieszający przejazd na skrzyżowaniach czy podniesienie prędkości tramwajów na wybranych długich odcinkach, np. między rondami Mogilskim i Grzegórzeckim. Wdrożymy też rozwiązania, które zmniejszą hałas komunikacyjny. Będziemy stosować tzw. cichą nawierzchnię ulic i zakupimy tramwaj techniczny do szlifowania torowisk. Sadzenie dodatkowych drzew przy szlakach komunikacyjnych pozwoli zmniejszyć liczbę ekranów akustycznych, ale i poprawi estetykę miasta.
Rowerowe przyspieszenie Małe zmiany dla większego komfortu
Mimo że 10 lat temu w referendum aż 85% mieszkańców opowiedziało się za rozbudową sieci ścieżek rowerowych, inwestycje w nie do dziś kuleją. Zintensyfikujemy te działania – w ciągu kadencji powstanie 100 km nowych dróg rowerowych. Priorytetowo potraktujemy inwestycje poprawiające spójność sieci rowerowej, takie jak: węzeł Dąbie, węzeł Podgórze, drogę przy Grzegórzeckiej oraz trasę przy Nowym Kleparzu. Stworzymy sieć parkingów rowerowych, których brakuje zwłaszcza przy dworcach, pętlach tramwajowych czy budynkach publicznych. Poprawimy oznakowanie tras rowerowych, ujednolicając je dodatkowo w całym mieście.
Pełna informacja pasażerska
W Krakowie informacja pasażerska często jest niepełna. Nie tylko nie spełnia swojego zadania, ale nierzadko wręcz wprowadza w błąd. Mamy także impas w sprawie montowania na przystankach autobusowych tablic elektronicznych, które, podobnie jak dla tramwajów, podawałyby na żywo godziny odjazdów. A przecież takie informacje są ważne przede wszystkim dla pasażerów autobusów, gdyż ten rodzaj transportu szczególnie narażony jest na opóźnienia. Na początek zamontujemy tablice elektroniczne na trzydziestu popularnych węzłach autobusowych, w tym przy Wiślickiej, na rondzie Matecznego, rondzie Mogilskim, Nowym Kleparzu czy przy Muzeum Narodowym. Na wszystkich przystankach w mieście i w aglomeracji udostępnimy dodatkowo kody QR do mapy pokazującej na żywo położenie pojazdów transportu zbiorowego. W systemie uwzględnione będą wszystkie pojazdy, tak MPK, jak i Mobilis.




