W 2022 r. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Społecznego Komitetu Budowy Metra.

Walne Zgromadzenie zmieniło statut stowarzyszenia w taki sposób, aby mogły powstawać oddziały terenowe.

Zgodnie z dotychczasowym statutem SKBM zajmował się sprawami metra dla Warszawy. W 1982 r. założyciele SKBM – mieszkańcy Warszawy przedyskutowali, że metrem dla innych miast SKBM zajmować się będą po uruchomieniu metra w Warszawie. Aktualnie w Warszawie realizowane są ostatnie fragmenty II linii, pozostały do wybudowania dwie stacje I linii Plac Konstytucji i Muranów, trwają prace inicjujące budowę następnych linii, dyskutowany jest kształt sieci metra. A zatem nadszedł czas by SKBM zajął się wspieraniem starań mieszkańców kolejnych miast w Polsce by mogli oni korzystać z dobrodziejstw metra. Drugim, pod względem liczby mieszkańców i osób korzystających z miasta jest Kraków.

Od 2021 r. prezes Andrzej Rogiński intensywnie współpracował ze stowarzyszeniem zwykłym „Metro dla Krakowa”, któremu przewodniczy Stanisław Albricht – prezes Altransu. W przyłączeniu się do stowarzyszenia rejestrowego dostrzegli lepsze szanse dla realizacji swojego celu. Przyjęli, że nasze doświadczenie i zdobyty autorytet będą pomocne.

Prezydent Krakowa podjął działania w kierunku uruchomienia premetra, ale urzędnicy przewidują skrajnię dla tramwaju a nie dla metra. Istnieje więc obawa o zmarnowanie szansy mieszkańców miasta. Jeśli miasto Kraków zechce przekonać, że nie stać go finansowo bądź oczekuje większych potoków na trasie metra to przyjmiemy propozycję premetra, ale pod warunkiem, że skrajnie odpowiadać będzie zarówno potrzebom tramwaju jak i docelowo metra.

12 lipca 2023 r. odbyło się zebranie założycielskie Oddziału Krakowskiego SKBM.

SKBM podjął rozmowy z ugrupowaniami zasiadającymi w Radzie Miasta Krakowa oraz z wiceprezydentem Andrzejem Kuligiem. Osiągnęliśmy zapewnienie, że skrajnia premetra zostanie dostosowana do wymiarów wagonów metra.

Popularne