Po kilkudziesięciu latach planowania, 12 latach budowy, w piątek 7 kwietnia br. o godz. 12:35 ze stacji Wilanowska odjechał pierwszy pociąg metra.
Pociąg nr 1 z oficjalnymi gośćmi oraz dziennikarzami odjechał w kierunku do Politechniki. Pozostali goście pojechali pociągiem nr 2 do Kabat. Na stacji i wokół niej pozostało kilkadziesiąt osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w metrze. Za drzwiami zaś czekali już warszawiacy. Po czternastej pojechali metrem i oni. Tego dnia oraz w sobotę i niedzielę przejazd był bezpłatny. Na przejażdżkę wybrało się wiele rodzin.
Uroczystość otwarcia rozpoczęła się od złożenia meldunku o gotowości do rozpoczęcia przewożenia pasażerów. Meldunek Bohdana Zunia, dyrektora Generalnej Dyrekcji Budowy Metra przyjął Marcin Święcicki, prezydent Warszawy. Prezydent dwukrotnie rozpoczynał okolicznościowe przemówienie, ponieważ mistrz ceremonii koniecznie musiał go zapowiedzieć. Dowiedzieliśmy się, że za 3 lata trasa I linii zostanie przedłużona do stacji Centrum. O kontynuacji tej potrzebnej inwestycji mówił także premier Józef Oleksy. Stację i stojące na niej pociągi poświęcił kardynał Józef Glemp, prymas Polski.
Kulminacyjnym punktem uroczystości było przecięcie wstęgi przez prof. Jana Podoskiego, Honorowego Obywatela Warszawy, wiceprzewodniczącego Społecznego Komitetu Budowy Metra Na prośbę Jana Podoskiego wstęgę przecinali także premier i prezydent Warszawy. Nie została użyta czwarta para nożyczek. Uczestnicy uroczystości domyślali się, że były one przeznaczone do użycia przez prezydenta Lecha Wałęsę. Nie było także gen. Wojciecha Jaruzelskiego, który zdecydował o rozpoczęciu budowy metra.
Uroczystość zakończyła się bankietem w Stołecznym Klubie Garnizonowym przy Al. Niepodległości.
Osób, które dbały o bezpieczeństwo oficjalnych gości i metra było prawie tyle samo, co gości i dziennikarzy. Reporter odniósł wrażenie, że służby te nie były dobrze zorganizowane; szwankowała koordynacja, brakowało środków łączności.
(aro)
Na stacjach metra, głównie na „Wilanowskiej”, kolporterzy rozdali kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy „Południa” z opublikowanym wywiadem z profesorem Janem Podoskim oraz „Metra Informatora Stołecznego” zawierającego m.in. pamiątkowy bilet pierwszego dnia przejazdu, plan przebiegu pierwszej linii. Całość sfinansował Andrzej Rogiński będący wydawcą tych tytułów prasowych.
„Południe” 1995-04-13
& kwietnia 1995 r. Za chwilę nastąpi przecięcie wstęgi jako symbolu oddania I odcinka I linii metra w Warszawie. Stoją od prawej: Marcin Święcicki – prezydent Warszawy, Jan Podoski – wiceprzewodniczący SKBM, Józef Oleksy – premier. Fot. PAP/Paweł Kopczyński





