Premetro nie jest środkiem transportu jak metro czy tramwaj lecz budowlą liniową przeznaczoną do użytkowania zarówno przez tramwaj jak i przez metro.

Wyraz premetro pochodzi od francuskiego „wyprzedzać”. Trasy premetra budowane są według wymagań metra, ale w okresie przejściowym eksploatowany jest na nich jest tabor tramwajowy. Gdy aktualne potoki pasażerskie nie uzasadniają budowy metra bądź w danym czasie jest zbyt mało środków finansowych na metro buduje się odcinki tunelowe w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było wprowadzenie wagonów metra, które są szersze od wagonów tramwaju a ponadto mają inne zasilanie w prąd elektryczny. Tramwaj korzysta z zasilania górnego a metro z tzw. trzeciej szyny. Skrajnia tuneli premetra musi więc zapewnić zmieszczenie się zarówno tramwaju jak i metra. Premetro jest zatem rozwiązaniem przejściowym, w przeciwieństwie do metra i tramwaju, które stanowią rozwiązanie stałe. W Brukseli pierwszy odcinek tunelu premetra udostępniono dla tramwajów w 1969 r., a w 1976 całą trasę
przekształcono w pierwszą linię metra.

„Zdarza się, że zanim wybudowana zostanie cała trasa metra, co zajmuje kilka lat, – napisał prof. Jan Podoski w książce „Tramwaj szybki. Projektowanie i eksploatacja” – może się opłacić wykorzystanie poszczególnych, zbudowanych już odcinków, przez oddanie ich do tymczasowej eksploatacji jako linii
tramwajowych. Z tych względów buduje się w takich przypadkach trasę, a przede wszystkim tunele, dostosowane zarówno do pojazdów tramwajowych jak i do pojazdów metra. Skrajnia takiego tunelu nigdy nie jest w pełni wykorzystana, gdyż jego szerokość musi być dostosowana do pojazdów metra (szerokość wagonu metra jest bliska 3000 mm, wagonu tramwaju – zwykle 2400 mm, nieraz 2650 mm), a wysokość tunelu musi być większa ze względu na konieczność stosowania sieci napowietrznej do zasilania tramwaju. Koszt budowy takiego tunelu jest zatem nieco wyższy, niż gdyby miał by przeznaczony wyłącznie do pojazdów jednego rodzaju. […] Linie tego rodzaju, eksploatowane przez tabor tramwajowy, ale przystosowane po niewielkich adaptacjach do obsługi pociągów metra są nazywane premetrem. Jest to rozwiązanie przejściowe, w przeciwieństwie do tramwaju szybkiego i do klasycznego metra, które stanowią rozwiązania stałe.”

Popularne