Pierwotna deklaracja programowa SKBM
Naszym celem jest doprowadzenie do tego, aby warszawiacy szybko otrzymali metro. Uważamy, że metro jest niezbędne. Stanowi ono najbardziej ekonomiczny i funkcjonalny środek transportu miejskiego. Rozwój przestrzenny miasta, budowa nowych dzielnic mieszkaniowych i przemysłowych oraz wzrastające natężenie ruchu wymaga wprowadzenia tego nowego rodzaju komunikacji pasażerskiej. Jesteśmy przeciwni marnowaniu czasu, mnożeniu niewygód podróżnych. Metro jest jedynym rozwiązaniem ograniczającym te straty społeczne.
Dla osiągnięcia tego celu niezbędne jest społeczne poparcie. Dlatego powołujemy Społeczny Komitet Budowy Metra. W jego składzie znajdują się przedstawiciele organizacji politycznych, społecznych, młodzieżowych, spółdzielczości mieszkaniowej, nauki, organizacji technicznych oraz twórcy i dziennikarze warszawscy, osoby fizyczne.
Podstawowymi zadaniami Społecznego Komitet Budowy Metra będzie:
- Informowanie społeczeństwa o przebiegu budowy oraz podstawowych rozwiązaniach oraz tworzenie właściwej atmosfery o przedsięwzięciach;
- Koordynowanie społecznych inicjatyw;
- Oddziaływanie na wykonawców w zakresie zmniejszenia uciążliwości związanych z inwestycją;
- Społeczna kontrola przebiegu inwestycji;
- Inspirowanie twórców nauki, kultury i sztuki do podejmowania tematyki związanej z budową metra.
Społeczny Komitet Budowy Metra
Warszawa, 25 października 1982 r.
Aktualne brzmienie deklaracji programowej:
Naszym celem jest, aby Warszawiacy i mieszkańcy innych polskich wielkich miast mogli korzystać z sieci metra. Uważamy, że metro jest niezbędne. Stanowi ono najbardziej ekonomiczny i funkcjonalny środek transportu miejskiego. Rozwój przestrzenny wielkich miast, budowa nowych dzielnic mieszkaniowych oraz wzrastające natężenie ruchu wymagają rozwoju sieci metra.
Jesteśmy przeciwni marnowaniu czasu, mnożeniu niewygód podróżnych. Metro jest jedynym rozwiązaniem, które ograniczy te uciążliwości i straty społeczne. Opowiadamy się za przywróceniem przejezdności Warszawy i innych wielkich miast, za minimalizacją strat materialnych i ekologicznych wywoływanych poruszaniem się po ulicach spalinowych pojazdów samochodowych.
Dla osiągnięcia tych zamierzeń niezbędne jest społeczne poparcie. Dlatego 25 października 1982 r. powołaliśmy Społeczny Komitet Budowy Metra. Wówczas nie mieliśmy możliwości jego formalnego zarejestrowania. Wieloletni dorobek SKBM skłonił nas do zarejestrowania Społecznego Komitetu Budowy Metra jako stowarzyszenia. Koncentrowaliśmy aktywność na Warszawie, ale obiecaliśmy ją rozszerzyć na inne miasta Polski.





