Po referendum 2014 r., kiedy mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się za budową metra, pojawiły się obawy o finansowanie inwestycji. Politycy szczebla centralnego nie wyrażali woli jej uruchomienia. Środki na budowę w części mogą pochodzić ze środków UE a częściowo z budżetu miasta. Pozyskanie środków zewnętrznych wymaga jednak poparcia rządu a takie się nie pojawiło. Toteż grupa mieszkańców Krakowa postanowiła stworzyć lobby. W styczniu 2020 r. zawiązali oni Stowarzyszenie „Metro dla Krakowa”. Wśród członków założycieli znaleźli się: profesorowie Akademii Górniczo Hutniczej i Politechniki Krakowskiej, prezesi i dyrektorzy podmiotów gospodarczych, planiści systemów transportu i urbaniści, prawnicy. Przedstawicielem Stowarzyszenia został Stanisław Albricht. Działalność Stowarzyszenia oparta została na pracy społecznej jej członków i sympatyków.
Stowarzyszenie sformułowało cele: „Dążenie do uzyskania przez miasto Kraków statusu nowoczesnej, otwartej metropolii o znaczeniu międzynarodowym w sferach: innowacji, nauki, gospodarki, kultury. Dążenie do rozwoju Krakowa i obszaru metropolitalnego poprzez rozbudowę systemu transportu z uwzględnieniem metra. Najbliższym zadaniem jest sporządzenie i przekazanie Prezydentowi Miasta Krakowa opinii do procedowanego Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie.




